|
mithyaqnjs5.jpg
iknyoa1qspu.jpg
Composer: Ludwig van Beethoven
Soloist: Louis Lortie (piano), Hélène Mercier (piano)
Recorded: 1991-2010
Label: Chandos CHAN 10616
Release: X.2010
Format: FLACx9+booklet
注:在中生代的钢琴家中,在演绎贝多芬方面,这位也算佼佼者之一了。
LUDWIG VAN BEETHOVEN
(1770-1827)
The Piano Sonatas
Disc 1
Piano Sonata No.1 in F minor, Op.2-1
I. Allegro
II. Adagio
III. Menuetto. Allegro - Trio
IV. Prestissimo
Piano Sonata No.2 in A major, Op.2-2
I. Allegro vivace
II. Largo appassionato
III. Scherzo. Allegretto - Trio
IV. Rondo. Grazioso
Piano Sonata No.3 in C major, Op.2-3
I. Allegro con brio
II. Adagio
III. Scherzo. Allegro - Trio
IV. Allegro assai
Piano Sonata in D major, Op.6
for piano four hands
I. Allegro molto
II. Rondo. Moderato
Disc 2
Piano Sonata No.5 in C minor, Op.10-1
I. Allegro molto e con brio
II. Adagio molto
III. Finale. Prestissimo
Piano Sonata No.6 in F major, Op.10-2
I. Allegro
III. Allegretto
III. Presto
Piano Sonata No.7 in D major, Op.10-3
I. Presto
II. Largo e mesto
III. Menuetto. Allegro - Trio - Menuetto
IV. Rondo. Allegro
Piano Sonata No.8 in C minor, Op.13 'Pathetique'
I. Grave - Allegro di molto e con brio
II. Adagio cantabile
III. Rondo. Allegro
Disc 3
Piano Sonata No.9 in E major, Op.14-1
I. Allegro
II. Allegretto - Maggiore - Allegretto
III. Rondo. Allegro comodo
Piano Sonata No.10 in G major, Op.14-2
I. Allegro
II. Andante
III. Scherzo. Allegro assai
Piano Sonata No.11 in B flat major, Op.22
I. Allegro con brio
II. Adagio con molta espressione
III. Minuetto
IV. Rondo. Allegretto
Piano Sonata No.12 in A flat major, Op.26
I. Andante con variazioni
II. Scherzo. Allegro molto
III. Marcia funebre sulla morte d'un Eroe. Maestoso andante
IV. Allegro
Disc 4
Piano Sonata No.13 in E flat major, Op.27-1
I. Andante - Allegro - Andante -
II. Allegro molto e vivace -
III. Adagio con espressione -
IV. Allegro vivace - Adagio con espressione - Presto
Piano Sonata No.14 in C sharp minor, Op.27-2 'Moonlight'
I. Adagio sostenuto -
II. Allegretto
III. Presto agitato
Piano Sonata No.15 in D major, Op.28 'Pastoral'
I. Allegro
II. Andante
III. Scherzo. Allegro vivace
IV. Rondo. Allegro ma non troppo
Disc 5
Piano Sonata No.16 in G major, Op.31-1
I. Allegro vivace
II. Adagio grazioso
III. Rondo. Allegretto - Adagio - Presto
Piano Sonata No.17 in D minor, Op.31-2 'Tempest'
I. Largo - Allegro
II. Adagio
III. Allegretto
Piano Sonata No.18 in E flat major, Op.31-3
I. Allegro
II. Scherzo. Allegretto vivace
III. Menuetto. Moderato e grazioso - Trio
IV. Presto con fuoco
Disc 6
Piano Sonata No.4 in E flat major, Op.7
I. Allegro molto e con brio
II. Largo, con gran espressione
III. Allegro - Minore - Allegro
IV. Rondo. Poco allegretto e grazioso
Piano Sonata No.19 in G minor, Op.49-1
I. Andante
II. Rondo. Allegro
Piano Sonata No.20 in G major, Op.49-2
I. Allegro, ma non troppo
II. Tempo di menuetto
Piano Sonata No.21 in C major, Op.53 'Waldstein'
I. Allegro con brio
II. Introduzione. Allegro molto -
III. Rondo. Allegretto moderato
Disc 7
Piano Sonata No.22 in F major, Op.54
I. In tempo d'un menuetto
II. Allegretto - Più allegro
Piano Sonata No.23 in F minor, Op.57 'Appassionata'
I. Allegro assai - Più allegro
II. Andante con moto -
III. Allegro ma non troppo - Presto
Piano Sonata No.24 in F sharp major, Op.78
I. Adagio cantabile - Allegro ma non troppo
II. Allegro vivace
Piano Sonata No.25 in G major, Op.79
I. Presto alla tedesca
II. Andante
III. Vivace
Piano Sonata No.26 in E flat major, Op.81a 'Les Adieux'
I. Das Lebewohl. Adagio - Allegro
II. Abwesenheit. Andante espressivo
III. Das Wiedersehen. Vivacissimamente
Disc 8
Piano Sonata No.27 in E minor, Op.90
I. Mit Lebhaftigkeit und durchaus mit Empfindung und Ausdruck
II. Micht zu geschwind und sehr singbar vorgetragen
Piano Sonata No.28 in A major, Op.101
I. Allegretto ma non troppo -
II. Vivace alla marcia -
III. Adagio ma non troppo, con affetto - Tempo del primo pezzo - Presto -
IV. Allegro
Piano Sonata No.29 in B flat major, Op.106 'Hammerklavier'
I. Allegro
II. Scherzo. Assai vivace - Presto - Tempo I
III. Adagio sostenuto. Appasionato e con molto sentimento
IV. Largo - Allegro risoluto
Disc 9
Piano Sonata No.30 in E major, Op.109
I. Vivace ma non troppo - Adagio espressivo - Tempo I - Adagio espressivo - Tempo I -
II. Prestissimo
III. Tema. Gesangvol, mit innigster Empfindung -
Variazione I. Molto espressivo -
Variazione II. Leggiermente -
Variazione III. Allegro vivace -
Variazione IV. Un poco meno andate ciò è un poco più adagio come il tema -
Variazione V. Allegro, ma non troppo -
Variazione VI. Tempo I del tema. Cantabile
Piano Sonata No.31 in A flat major, Op.110
I. Moderato cantabile molto espressivo
II. Allegro molto -
Adagio ma non troppo -
III. Adagio ma non troppo - Arioso dolente -
Fuga. Allegro ma non troppo -
L'istesso tempo di Arioso -
L'istesso tempo della Fuga poi a poi di nuovo vivente - Meno allegro - Tempo I
Piano Sonata No.32 in C minor, Op.111
I. Maestoso - Allegro con brio ed appassionato
II. Arietta. Adagio molto semplice e cantabile -
[Variazione I] -
[Variazione II.] L'istesso tempo -
[Variazione III.] L'istesso tempo -
[Variazione IV] -
[Variazione V]
This box set of the complete piano sonatas is a must for all lovers of Beethoven and great piano playing. The compositions are bold and beautiful, challenging, witty and fresh. They seem to encompass all aspects of human sensibility and aspiration, and the superb playing of Louis Lortie takes the music to another level. His recording of the composer's 'Eroica' Variations, which won an Edison Award, was described by Gramophone in glowing terms:
'His account... is spacious and magisterial, virile yet sensitive, and the wide range of dynamic nuance and keyboard colour is there to illumine Beethoven's textures and not highlight the artist's pianism. He succeeds in communicating the power of Beethoven's imagination: the part-writing in the fugue emerges with a masterly clarity, and is beautifully weighted and balanced.'
Highlights among the new recordings are that of the sublime Sonata No.30, composed in 1820-22, which displays all the characteristics of Beethoven's last creative phase: rich harmonic structures, a fascination with intricate counterpoint, and a strict adherence to classical and baroque forms. Also worthy of a separate mention is Sonata No.22, a veritable study in contrasts. Its two complementary themes - a gracious, dignified 'feminine' theme resembling a minuet, and a stamping, assertive, 'masculine' theme - gradually influence one another in the course of the movement until they become thoroughly integrated and combined in the final passages.
http://attachment.0sm.com/node0/2022/08/862E920AB161636B-b3d9d3d98456bfe5.mp3
贝多芬:暴风雨钢琴奏鸣曲,作品31之2 - 第3乐章(洛蒂) |
|